söndag 6 mars 2011

Trerättersmiddag

I morse fick vi gå upp tidigt och börja förbereda.Alf började med en smaskig sockerkaka ,med en god vaniljfyllning inuti.Sedan skalade han potatis.Dammsög lite.Och jag började med steken.Så den fick ligga i folie ett tag.Den blev väldigt mör och fin.Så började vi göra soppa.Alf har en special som dom gjort på matlagningen.En härlig Räksoppa ,bestående av purjolök som fräses med smör och lite mjöl,sedan fiskbuljong och vatten och mycket klippt dill.och Chreme Frachieoch Räkost,så långt gick det att förbereda,Vid servering tillsättes Räkor i spad .Jag gjorde lite samma soppa utan Räkost.Då sonens flickvän inte tål laktos
Så det blev först kaffe och kaka när dom kom.Så gick dom ut på en prommenad,och jag började att förbereda middagen.
Vi började med den goda soppan.Sedan Stek potatis ,sås och sallad.Så till sist efterätt som var Apelsinris och all vispgrädde till sås och efterätt var Laktosfri.
Jag tror alla var nöjda ,Lilla frida som är Alfs barnbarn,åt med god aptit.Särskilt efterätten som hon åt tre portioner av.Det känns väldigt bra när alla äter med god aptit.
Nu har jag tittat på Solsidan, och sista biten av Potatishandlaren.Den är ju så rolig.Men Wallander får vara i dag,för nu är jag verkligen trött .Så det blir snart sängen för min del.
Nu är det -3,4gr kallt. Det är väl OK   Kram på er / Monica !

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar